DIENSTVERLENING
Wist je dat...
- Slechts 64% van de Dilbeekse inwoners is tevreden over de eigen gemeente t.o.v. 73% in Vlaanderen. 22% heeft vertrouwen in het gemeentebestuur (tov 29% gemiddeld in Vlaanderen) (gemeentemonitor 2023).
- We hebben relatief weinig voltijds equivalente personeelsleden bij de gemeente Dilbeek en OCMW: 9/1000 inwoners versus gemiddeld 12,1 in Vlaanderen en 10 in buurgemeenten (gemeentemonitor 2023)
- Op het vlak van dienstverlening en administratie moet de gemeente volgens de deelnemers aan de burgerbevraging (top 3) vooral inzetten op digitaal aanvragen en indienen van documenten (49%), diensten die zonder afspraak bereikbaar zijn (45%) en het snel en eenvoudig kunnen maken van afspraken (43%). ,
- In de voorbije legislatuur was er een grote menselijke kapitaalvlucht uit het gemeentebestuur met tientallen medewerkers die zelf andere oorden opzochten. Eind 2023 is 16% van de functies niet ingevuld.
- Jaarlijks worden miljoenen uitgegeven aan consultants voor het vervangen van personeelsleden en het uitvoeren van allerhande studies.
Onze visie
We gaan voor een klantgerichte gemeentelijke dienstverlening die toegankelijk, transparant en efficiënt is voor elke inwoner. Die dienstverlening moet dicht bij onze inwoners staan met een focus op zowel digitaal als persoonlijk contact: Naast een gebruiksvriendelijk digitaal platform met online mogelijkheden, moet er voldoende ruimte blijven voor persoonlijk (fysiek of telefonisch) contact, vooral voor wie niet digitaal vaardig is. Waar relevant betekent dit ook dat we sommige diensten mobiel willen aanbieden in onze dorpen en wijken.
De gemeente moet niet enkel reageren op vragen, maar ook proactief informeren en ondersteunen. En daarbij telkens inzetten op samenwerking met inwoners, verenigingen, bedrijven en andere overheden (zie ook thema participatie). Die informatie en communicatie moet helder en toegankelijk zijn op maat van de doelgroep.
We behandelen het personeel zoals we willen dat ze onze inwoners behandelen. We willen meer respect voor de medewerkers en hen ondersteunen en vormen tot echte ambassadeurs die trots zijn om voor Dilbeek en haar inwoners te werken. We zorgen voor aangepaste werkomgevingen en verbinding tussen de diensten. We gaan voor een personeelsbeleid gericht op het creëren van een motiverende en stimulerende werkomgeving waar respect, open communicatie en inspraak centraal staan.
Concreet
We optimaliseren de dienstverlening door:
de digitale dienstverlening uit te breiden:
- Verdere ontwikkeling van het e-loket voor alle vragen, informatie en formulieren.
- Creëren van een overzichtelijke digitale structuur met trefwoorden en organogram.
- Inzetten op digitale communicatiekanalen (e-brief, website, sociale media).
- Verhogen digitale geletterdheid inwoners
de persoonlijke dienstverlening te verbeteren:
- Uitbreiden van openingsuren en naast werken op afspraak ook vrije momenten toelaten.
- Garanderen van telefonische bereikbaarheid van diensten tijdens de kantooruren
- Waarborgen van een klantvriendelijke houding bij alle medewerkers.
het aanstellen van een ‘vliegende ambtenaar‘ die specifieke doelgroepen bezoekt of mobiele diensten kan aanbieden in de dorpen en wijken.
We maken voor de burger duidelijk waar ze met welke vragen terecht kunnen en welk team voor wat verantwoordelijk is.
We maken Dilbeek opnieuw een aantrekkelijke werkgever die competente medewerkers kan aantrekken én behouden door:
- Talent proactief te benaderen: De gemeente moet niet enkel wachten op sollicitaties, maar ook actief op zoek gaan naar talentvolle individuen die een meerwaarde kunnen betekenen voor de organisatie.
- Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden: Een competitief salaris, extralegale voordelen en flexibele werkregelingen zijn belangrijke factoren om talent aan te trekken en te behouden.
- Te focussen op competenties en vaardigheden: De juiste competenties en vaardigheden voor de functie, eerder dan het diploma, moeten centraal staan in het wervings- en selectieproces.
- We tonen respect voor aanwezige competenties en kennis van medewerkers en zorgen dat ze fier kunnen zijn op het eigen geleverde werk door niet alle denk- en doewerk uit te besteden aan studiebureaus of andere externen.
- De gemeente moet aandacht hebben voor de gezondheid en het welzijn van het personeel, o.a. door het aanbieden van initiatieven rond stresspreventie, burn-outpreventie en een ergonomische werkomgeving.
- Investeren in opleiding en ontwikkeling en coaching van onze medewerkers met extra aandacht voor zij die rechtstreeks contact hebben met de inwoner
- We volgen de doelstellingen van de teams en individuele medewerkers goed op. Zo weet iedereen ook goed wat er van hen verwacht wordt.
We voltooien de renovatie van de Kasteelhoeve en het Koetshuis, maken werk van een toegankelijk archief en zorgen voor toegankelijke welzijnspunten ingebed in multifunctionele sites.