MOBILITEIT

Wist je dat...

  • Maar 18% van de inwoners neemt minstens wekelijks de fiets bij korte afstanden. Dat ligt 25% onder het Vlaamse gemiddelde en 9% onder het gemiddelde in Halle-Vilvoorde. Ook de vrijetijdsverplaatsingen gebeuren nog te weinig met de (elektrische) fiets (22% tov 45% in Vlaanderen) (gemeente-stadsmonitor 2023)
  • Slechts 34% tevreden is over de staat van de voetpaden (tov 47% in Vlaanderen), slechts 37% het veilig vindt om in Dilbeek te fietsen (tov 49% in Vlaanderen) en slechts 32% het voor kinderen veilig vindt om zich naar school te verplaatsen (tov 41% in Vlaanderen) (gemeentemonitor 2023)
  • 23% van de Dilbekenaren gebruikt het openbaar vervoer om naar het werk te gaan, slechts 10% de fiets (gemeentemonitor 2023)
  • Slechts 20% vindt dat er voldoende fietsstallingen zijn. (gemeentemonitor 2023)
  • 51% van de deelnemers aan de burgerbevraging plaatsten mobiliteit in hun top 5 van beleidsprioriteiten voor de komende jaren. 71% zegt dat we om mensen te laten kiezen voor fietsen en stappen er vlotte en veilige verbindingen voor fietsers en voetgangers nodig zijn tussen verschillende locaties. 
  • 38% van de deelnemers aan de burgerbevraging wil dat we inzetten op aangepast vervoer voor Dilbeekse senioren om zich gemakkelijk te kunnen verplaatsen. 

De voorbije legislatuur

  • De inhaalbeweging voor fietspaden, opgestart in de vorige legislatuur, werd voortgezet 
  • Dilbeek verloor een busverbinding langs de Lenniksebaan en een busverbinding op zondag in Sint-Ulriks-Kapelle. 
  • Dankzij het protest van onze raadsleden werd het plan voor een grote keerlus bij afrit 13 ingetrokken. 
  • Ondanks de vernieuwing van heel wat straten, laat de toegankelijkheid voor minder mobiele mensen nog vaak te wensen over. 

Onze visie

Denk Dilbeek kiest voor een sturend mobiliteitsbeleid dat focust op drie prioriteiten: verkeersveiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid

Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit, met een focus op veilige schoolomgevingen en leefbare dorpskernen. Het STOP-principe is onze leidraad bij een slimme inplanning van mobiliteitsbeleid, zodat de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat. We verhogen de veiligheid door uitgebreide sensibilisering en preventie; infrastructurele ingrepen en tot slot handhaving.

We maken verder de shift naar duurzame mobiliteit door het stimuleren van actieve vervoersmodi zoals wandelen en fietsen, het optimaliseren van het openbaar vervoer en faciliteren van deel- en elektrische wagens (zie ook thema klimaat). Het overgrote deel van de Dilbeekse kinderen woont op wandel- of fietsafstand van de school. We willen de vicieuze cirkel waarbij ouders kinderen met de auto brengen uit vrees voor het drukke autoverkeer, doorbreken. We blijven dus investeren in veilige schoolroutes en fietspaden zodat rond elke school tegen 2030 veilige verbindingen bestaan. 

Daarbij verliezen we de bereikbaarheid en toegankelijkheid niet uit het oog. We willen waarborgen dat iedereen zich vlot en efficiënt kan verplaatsen, ongeacht leeftijd of fysieke mogelijkheden. We zorgen dat onze dorpskernen vlot bereikbaar zijn met het openbaar vervoer dankzij een nieuwe bus-lus. We blijven ook sociaal vervoer ondersteunen. En we verliezen de voetpaden en trage wegen niet uit het oog die te vaak in slechte staat zijn. 

Mobiliteit is niet los te zien van ruimtelijke ordening en de inrichting van de openbare ruimte en publieke infrastructuur. De duurzaamste verplaatsing is immers degene die niet moet gebeuren. In de thema’s wonen en infrastructuur en openbare ruimte gaan we verder in op hoe we onze wijken en dorpen willen herwaarderen met aandacht voor groen, ontmoetingsplekken en een aangename leefomgeving.

Ook in dit thema is samenwerking en heldere en transparante communicatie van cruciaal belang. Heel wat plannen zijn enkel mogelijk na goed overleg met onze inwoners en in samenwerking met buurgemeenten, de Lijn, NMBS/Infrabel en andere relevante stakeholders.

Concreet

Veilige Schoolomgevingen

  • Infrastructuur: Aanleg en verbetering van voetpaden, fietspaden en trage wegen rond scholen. Tegen 2030 moet elke Dilbeekse (kleuter- en lagere) school, in een omtrek van 3 tot 5 km, veilige verbindingen hebben.
  • Verkeersveiligheid: Invoeren van snelheidsbeperkende maatregelen, fiets- en schoolstraten en veilige oversteekplaatsen.
  • Sensibilisering: Bevorderen van ‘Met de fiets of te voet naar school’-acties en educatieve programma’s.

Stimuleren van Actieve Vervoersmodi:

  • Fietspaden: Uitbreiding en verbetering van het fietspadennetwerk, met een focus op veilige en comfortabele verbindingen. De Stationsstraat en Schepdaalstraat zijn nog ontbrekende schakels. Een goede aansluiting op bovenlokale fietssnelwegen en openbaar vervoersknooppunten is daarbij cruciaal. En we onderzoeken veilige fietsoversteken over de Ninoofsesteenweg.
  • Trage Wegen: In kaart brengen, opwaarderen, ontsluiten én onderhouden van het trage wegennetwerk.
  • Sensibilisering: Organiseren van autoluwe zondagen, deelname aan campagnes,…
  • Overdekte fietsenstallingen bij belangrijke activiteitencentra.

Toegankelijke voetpaden:

  • Iedereen kent wel een plaats waar voetpaden niet optimaal zijn of zelfs onveilig zijn. We kunnen niet overal wachten op het herstellen van de totale infrastructuur van weg, riolering, fiets- en voetpad. Daar waar nodig willen we prioriteit geven aan het herstellen van voetpaden zodat zowel een kind van 8 als een senior van 80 zich comfortabel voelt.
  • We schakelen minder mobiele ervaringsdeskundigen in bij de evaluatie van bestaande toestanden en het uittekenen van nieuwe infrastructuur. 

Openbaar Vervoer als Volwaardig Alternatief

  • Verbeterd Aanbod: In samenwerking met De Lijn, ijveren voor betere verbindingen, met frequenter busvervoer én een bus-lus tussen de dorpskernen, wijken en mobi-punten. 
  • Treinstation Schepdaal: we willen aandringen op de realisatie van een treinstation in Schepdaal en in partnerschap goede afspraken maken voor de omgeving. 
  • Mobipunten: Aanleggen van Mobipunten als knooppunten voor verschillende vervoersmodi (fiets, bus, deelauto’s).
  • Ondersteunen sociaal vervoer-initiatieven (verfijning vrijwillige vervoersdienst,…)

Verkeersleefbaarheid in Dorpskernen:

  • Verkeerscirculatie: Waar nodig werken we circulatieplannen uit om sluipverkeer en zwaar verkeer te weren op voorwaarde dat ze geen loutere verschuiving veroorzaken van het verkeer naar andere straten en buurten. 
  • Snelheidsbeperking: handhaven van zone 30 in alle dorpskernen en slimme zones 30 in schoolomgevingen (bij start en einde school). 
  • Parkeerbeleid: Implementeren van een duurzaam parkeerbeleid met een focus op parkeren op wandelafstand van de kern, en het voorzien van voldoende parkeergelegenheid voor minder mobiele inwoners dichtbij in functie van de plaatselijke noden.
  • We vernieuwen de dorpskernen (Kapelle, Itterbeek, Schepdaal, Groot-Bijgaarden) in nauw overleg met de inwoners 

Herinrichting Ninoofsesteenweg en afrit 13

  • We volgen de herinrichting van afrit 13 en de N8 op de voet en waken in overleg met de aanliggende wijken over de leefbaarheid en bereikbaarheid. Ook afrit 12 en 14 verliezen we niet uit het oog.   
  • We gaan actief in overleg met de hogere overheden om de verwaarloosde stukken van de Ninoofsesteenweg (o.a. in Schepdaal) eindelijk opnieuw in te richten. Daarbij willen we veilige voet- en fietspaden en groen waar mogelijk, maar we waken ook over de doorstroming op die grote as, en de leefbaarheid en bereikbaarheid van de aanliggende wijken. 

Communicatie & Participatie:

  • Bewustmaking: Sensibiliseren van inwoners over de voordelen van duurzame mobiliteit en de principes van het STOP-principe.
  • Participatie: Actief betrekken van inwoners, scholen en verenigingen bij de ontwikkeling en uitvoering van mobiliteitsplannen.
  • Informatie: Duidelijk communiceren over geplande wegenwerken, mobiliteitsingrepen en alternatieven voor de auto.

Handhaving

Als sluitstuk van een mobiliteitsbeleid moet je ook zorgen dat de regels worden nageleefd. Naast de inzet van onze GAS-ambtenaren en veiligheidsdiensten kunnen (mobiele) camera’s op specifieke locaties en tijdstippen ondersteuning bieden.