ONDERWIJS
Wist je dat...
- Slechts 78% van de inwoners is tevreden over de onderwijsvoorzieningen (86% in Vlaanderen) (gemeentemonitor 2023)
- 74,3% van de lagere schoolkinderen gaat in eigen gemeente naar school. In het secundair is dit 41,2% (gemeentemonitor 2023)
- De scholingsgraad van onze inwoners is relatief hoog De schoolse vertraging (zittenblijvers) is in het lager onderwijs relatief laag maar dan weer hoog in het secundair onderwijs.(gemeentemonitor 2023)
- De capaciteitsmonitor 2021 voorspelt voor het schooljaar 2027-2028 in Dilbeek een tekort van 688 plaatsen in het basisonderwijs en 557 in het gewoon secundair onderwijs.
In de voorbije legislatuur
- Het bestuur heeft zelf de bouw en vernieuwing van bijkomende capaciteit in het basisonderwijs bemoeilijkt, onder andere door de bouw van een nieuwe school in Savio niet te steunen en het schrappen van het gezamenlijke project kleuterschool-chiro in Kapelle. Hierdoor zijn miljoenen aan subsidies blijven liggen of verdwenen.
- De plannen, klaar voor uitvoering, voor de renovatie van de conciërgewoning, refter en klassen in de Klimop in Schepdaal werden in 2019 geschrapt. Daardoor werd nog jaren in gehuurde klascontainers lesgegeven tot nu toch met de renovatie wordt gestart. Dit alles zal nu meer hebben gekost voor minder resultaat.
- De tarieven voor de voor-en naschoolse opvang werden fors verhoogd (10% boven op de index). De korting voor ouders met meerdere kinderen verdween en de dienstverlening werd beperkt (geen opvang meer op vrije schooldagen).
Onze visie
In ons onderwijs leggen we de basis voor een sterke samenleving. We willen van Dilbeek een gemeente maken waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontplooien.
We zorgen voor voldoende plaatsen in scholen om aan de groeiende vraag te voldoen. Elk kind moet in de buurt naar de basisschool kunnen. Daarvoor investeren we zelf in bijkomende capaciteit en steunen andere schoolbesturen bij het realiseren van projecten.
We gaan voor echte Brede Scholen die meer zijn dan alleen een plaats waar je les krijgt, maar een echt knooppunt vormen in hun buurt, een plaats van ontmoeting waar ook nieuwe initiatieven kunnen opborrelen. Ze doen dit onder meer door het openstellen van hun infrastructuur voor en na school voor allerhande activiteiten. Ze vormen ook de ideale poort om verbinding te maken met alle ouders en hebben ideale voelsprieten voor het detecteren van noden bij onze kinderen.
Wie zelf scholen beheert, kan sneller inspelen op grote uitdagingen en ook andere scholen beter ondersteunen. Daarom moet de gemeente ook zelf onderwijs blijven organiseren: een sterk gemeentelijk kleuter- en lager onderwijs én onze kunstacademie zijn belangrijke hefbomen om onze toekomstvisie te realiseren. We bouwen tegelijk een sterke samenwerking uit tussen scholen, over de netten heen: de gemeente moet er zijn voor alle scholen. Zo kunnen we hen ondersteunen bij de maatschappelijke uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden, zoals de groeiende taal-diversiteit en de stijgende kinderarmoede.
Concreet
Actief werk maken van bijkomende capaciteit o.a. door (administratieve, logistieke en indien nodig financiële) steun voor projecten van andere netten (bvb. Sint-Anna-Pede) en een nieuwe buurtschool in de Wolsemwijk.
Waar mogelijk groene speelplaatsen met medegebruik voor de buurt
Brede scholen inzetten als partners voor het beleid.
We blijven als gemeente ook zelf basisonderwijs organiseren.
We zijn er voor alle Dilbeekse scholen, ongeacht hun net en versterken het onderlinge overleg
Samenwerkingen opzetten voor gedeeld gebruik van infrastructuur, samenaankopen, …
Voor- en naschoolse opvang
- Opwaarderen met kwaliteitsvolle activiteiten én een aanbod op schoolvrije dagen.
- Betaalbaar houden door gezinnen met meerdere kinderen opnieuw korting te geven en een tussentarief te voorzien voor de groep die net te veel verdient voor een participatiepas.
- We bouwen met vrijwilligers opnieuw een netwerk van (gratis) huiswerkbegeleiding op.
We bouwen de bloeiende kunstacademie verder uit met extra aandacht voor de deelgemeenten.